vasárnap

Évszázados gyógymód Polinéziából


FAA NA NA "JEROME GREY" írása

Samoának azon a szigetén, ahol születtem, szinte valamennyi betegség gyógyítására a noni vagy – ahogyan mi nevezzük a „nonu" növényt használjuk. Alapvető részét képezi hagyományos orvoslásunknak. Emlékszem, hogy már gyerekkoromban is noni levet kellett innom arcüreggyulladásom ellen.

Édesanyám arthritisben szenved, és időnként komoly fájdalmai vannak. Néhány teáskanálnyi noni gyümölcslé elegendő azonban ahhoz, hogy teljesen elmúljon a fájdalma. 79 éves kora ellenére még mindig egyedül jár mindenhova.

Néhány hagyományos ceremóniánkhoz is felhasználjuk a nonit. Amikor Savaii-on, a Samoa-szigetek legnagyobbikán én lettem a családfő, megkaptam a samoai törzsfőnöknek járó tetoválást.

Mi vagyunk az egyetlen nép a világon, amely még a régi eszközöket használja; vagyis olyan tűket, melyek ténylegesen átszúrják a bőrt, nem pedig "bevarrják" a tetoválást a bőr alá, ahogyan az Egyesül Államokban szokás. Mivel ez a legfájdalmasabb dolog, amin valaki keresztülmehet, a tetoválás a törzsfőnökök és az igazán bátor emberek kiváltsága.

Olyan elviselhetetlen volt a fájdalom, hogy több embernek kellett lefognia a tortúra alatt. Egész testem vérben úszott. Rendszerint 26 napba telik, amíg a tetoválás elkészül. Ha egyetlen nap alatt akarnának végezni vele, a szenvedő alany biztosan elvérezne.

A tetoválási ceremónia után minden nap noni levelekbe burkolták a testem. Tilos volt modem fájdalomcsillapítókat használni. A levelek enyhítették a fájdalmat és kiszívták a bőr alól a tintában lévő méreg-anyagot. A ceremónia részeként a kemény földön kellett aludnom egy gyékényen. Egyedül a noninak köszönhetem, hogy egyáltalán le tudtam hunyni a szemem.

A noni valóban hatásos fájdalomcsillapító. Amerikai szomszédom a minap kiment a tengerpartra és csúnyán leégett a napon. Még inget se tudott felvenni. Próbálkozott aloe verával és különféle borogatásokkal is, de semmi sem segített, amíg be nem kentem az égési sebeit nonival.

Aznap éjjel remekül aludt és a következő napon már inget is tudott viselni. Két nap múlva kutya baja sem volt.

Mi volt ez?" – kérdezte. Amikor megmondtam, hogy a noni gyümölcs leve, alig akarta elhinni, hogy ilyen csodaszer kerülhet elő szinte a semmiből – és igaza is volt. Samoán már évszázadok óta tudjuk, hogy a noni szinte minden bajra gyógyír.

Nincsenek megjegyzések: